Våre egne stemmer – podkastkurs for synshemmede

 

Illustrasjon: Ung jente lytter til podkast på mobiltelefon

 

Podkast er et demokratisk medium, og nesten alle har muligheten til å nå ut med sin egen stemme og sine egne hjertesaker. Men kampen om lytterne er stor. Nå vil KABB sammen med Blindeforbundets ungdomsorganisasjon utdanne synshemmede podkastere, i samarbeid med Institutt for Journalistikk. Interessert? Les mer her.

 

Vil du bli en podkaster?
Dette kan være kurset for deg.

KABB inviterer til kurs i podkastproduksjon, i samarbeid med:
Institutt for Journalistikk (IJ)
Norges Blindeforbunds Ungdom
Hurdal syn- og mestringssenter

Hva lærer du?
Kurset er beregnet på deg som ønsker å produsere podkaster på et profesjonelt nivå, eller allerede er en podkaster. Det er ikke et krav at du har erfaring fra før, men du bør være motivert for å satse og gjerne ha en idè om hva slags innhold du ønsker å formidle.

Podkasting har demokratisert lydpublisering for alle med en opptaker. Nå har alle muligheten til å kunne nå ut med sin idé, perspektiv eller historie. Men det betyr ikke at man blir lytta til. For når alle kan, betyr det at konkurransen er hard.

Så hvordan lages en podkast som fungerer?

Kurset starter med en helgesamling i mai 2021, og fortsetter med digitale samlinger og individuell veiledning ut året.

Deltakerne får de grunnleggende tekniske ferdighetene for å ta opp og redigere programmer, og journalistiske grep, som intervjuteknikk. Underveis blir det inspirasjonssamlinger med erfarne podkastere som deler sine beste tips.

Faglig ansvarlig er Institutt for Journalistikk, et ledende miljø i kursing og etterutdanning av journalister i Norge.

Kursopplegget blir slik:
1. Startsamling 7.- 9. mai på Hurdal syn- og mestringssenter
Denne helgen går vi igjennom alle de aspektene av podkasting som vil gjøre deltakernes idé litt bedre. Fra podkastens historie og sjangertypiske trekk, til stemmebruk, episode-oppbygging og publisering.

Kurset har også en praktisk del, der vi går i studio, for mer stemmeøving og erfaring. Deltakerne får dermed prøve seg, de vil få lytte til et ferdig resultat og de vil få en tilbakemelding på sin idé og framføring. Dermed drar de hjem med et ferdig produkt som de kan jobbe videre med.

Den siste dagen vil vi også gjøre noen praktiske redigeringsoppgaver slik at man får de helt grunnleggende innføring til å redigere lyd. Dermed vil deltakerne være i stand til å redigere enkle innspillinger når de drar hjem.

I tillegg får deltakerne møte en eller flere erfarne podkastere som deler sine erfaringer.

Etter første samling:

2. Facebook-gruppe

Det er først når man kommer tilbake fra kurset og skal sette i gang på egenhånd at mange opplever at spørsmålene kommer. Derfor oppretter vi en Facebook-gruppe slik at vi kan holde kontakten, dele erfaringer og spørre om det vi lurer på i ettertid. Denne er eksklusiv for de som har deltatt på kurset. Fagpersonene fra IJ er veiledere i denne gruppa.

3. Digitale samlinger:

For å gi deltakerne best mulig utgangspunkt for å komme i gang, samles vi tre ganger til sesjoner digitalt. I forkant av disse møtene vil deltakerne få oppgaver som skal løses og enten sendes inn på forhånd eller at man forbereder en presentasjon. Detaljert program for disse samlingene sendes ut til deltakerne på forhånd.

4. Nettkurs i redigering

IJ utvikler et mer dyptgående nettkurs i redigering av lydfiler for podkast. Dette vil deltakerne også få tilgang til, slik at de har mulighet til å raskere lære seg det de trenger for å kunne redigere mer kompliserte innspillinger. Tilrettelegges for synshemmede.

 

Fortsatt interessert? Slik søker du – og annen praktisk informasjon
Hvis du har lest så langt, er du kanskje interessert i å bli med.
Her er svar på noen spørsmål:

  • Det er en egenandel på 500 kroner for kurset. Alle reiseutgifter dekkes.
    (Kurset er finansiert med midler fra Stiftelsen Dam)
  • Deltakerantallet er begrenset til sju personer
  • Det er ingen øvre aldersgrense for å delta – vi vil gjerne ha en spredning i alder og geografi
  • Teknisk utstyr: Alle deltakerne får med seg alt de trenger av teknisk utstyr for opptak og redigering fra første samling. Dette kan de beholde i hele kursperioden.
  • Send oss noen ord om hvorfor du vil være med på dette kurset. Vi tar eventuelt kontakt tilbake for en prat. KABB og NBfU samarbeider om utvelgelse av deltakere.
  • Søknadsfrist: 1. mars.
  • Spørsmål og henvendelser: Ta kontakt med Frank Tangen på e-post frank.tangen@kabb.no eller telefon 405 95 546. Din søknad kan også sendes til ham.