Å leve uten syn eller med sterkt nedsatt syn har minst to negative sider.
Det er veldig upraktisk. Du blir avhengig av andres assistanse i mange situasjoner der du helst ville greie deg selv.

Samfunnet – og kirken – er basert på at vi kan bruke alle sanser. Derfor blir du avhengig av spesielle hjelpemidler og tilrettelegging.

Å miste synet er en krise. For mange melder det seg vanskelige eksistensielle spørsmål: Hvorfor skjer dette meg? Har det noen mening? Ikke minst for mennesker med en kristen tro kan slike spørsmål bli ganske påtrengende. Forkynnelse som var ment å være til trøst, kan skape nye traumer. Velment forbønn kan bli et åndelig overgrep.

KABB kan ikke fortelle forkynnere og sjelesørgere hva de skal si og gjøre. Men vi vil gjerne bidra til en bevissthet om hvordan vi uttrykker oss, og hvordan vi kan hjelpe mennesker i en vanskelig fase av livet til å komme videre – helst med troen i behold.

Relaterte saker

KABB spør giverne sine

Mitt møte med KABB handler om mye tro, håp og kjærlighet. Jeg trenger det i hverdagen, sammen med mine medmennesker. Og jeg trenger troen på og håpet om møtet med Jesus Kristus. Vi er mange som har blitt møtt med kjærlighet og omsorg i løpet av sommeren. Fra hverandre og fra Kristus.

Bartimeus: Et blindt samfunn trenger helbredelse

-Hvis du ber, vil du få det du ber om. Er det så enkelt? Blir du helbredet fra din blindhet hvis du er sterk i troen og bønnen? Jeg tror ikke på en sånn Gud, skriver Heidi Andersen Madsen. Hun er synshemmet og kirkegjenger. Hva tenker hun om søndagens prekentekst i Den norske kirke?

Blind i kirken – når prekenen handler om helbredelse av en blind

Søndag handler prekenteksten om den blinde tiggeren som fikk synet tilbake da han møtte Jesus. De er begge blinde. Hun holder seg unna kirken på søndag. Han er prest og skal holde gudstjeneste. Hvordan er det å være eneste blinde i kirken når presten taler over en slik fortelling?
Heidi Halvorsen skribent i Synlige stemmer

Funksjonsnedsettelser er ikke bare «variasjon»

Hvem skal definere hvem som trenger helbredelse? Det er tid for sommerstevner, og i Vårt Land pågår en debatt om helbredelsesforkynnelsen på disse stevnene. Heidi Halvorsen, skribent i Synlige stemmer, kommenterer. Her er hennes artikkel, som du også finner på verdidebatt.no - med linker der du lese flere artikler fra oss i KABB om dette spørsmålet.
Heidi Halvorsen

å LEVE med tap – Episode 1: Heidi Halvorsen

Hvordan kommer man videre etter å opplevd et tap? I denne serien møter vi mennesker som forteller om sin historie, og hva som hjalp dem videre. Heidi Halvorsen ble gradvis blind på grunn av en øyesykdom. Senere fikk hun en ny, alvorlig diagnose. Møt henne i samtale med Frank Tangen. Serien er produsert av KABB med støtte fra ExtraStiftelsen. Neste episode kommer tirsdag 23. april: Møt Odd Jarle Eidner, presten som mistet to barn - og troen.

Bartimeus, en heldiggris til besvær?

Hva sier Bibelen om helbredelse? Er det stor forskjell på GT og NT, og hvordan berører fortellingene om helbredelse seende, svaksynte og blinde?

I denne seksjonen:

Motta vårt nyhetsbrev

"*" obligatorisk felt

Adresse
Motta nyhetsbrev fra KABB*
KABB lagrer all data i henhold til gjeldende lover om personvern. Les vår personvernerklæring her