-Mitt julehjerte er litt slitt i kanten

-Da jeg var tjue år hadde jeg julehjerter opp i halsen. Ikke bare det, men all julepynt, glitter og stas, alle juletradisjoner med snev av kos og hygge gjorde meg provosert. For meg var alle rammene rundt julefeiringa bare rammer – tomme og uten innhold. Jeg ville ut og redde verden, skriver Heidi Halvorsen i Synlige stemmer.

– Bønn om helbredelse må ikke bli tvang

-Det bør ikke bli forbud mot forbønn, men det må alltid være frivillig. I dag opplever mange med funksjonsnedsettelser at andre vil påtvinge dem håndspåleggelse og bønn, uten å spørre om de ønsker det eller i tilfelle hva de ønsker forbønn for, sier Ranveig Bredesen, en av deltakerne på KABB sitt Fagforum om helbredelse. Nå har forumet kommet med en uttalelse om dette temaet.
Et klassisk bibelbilde viser helbredelsen av den blinde mannen

Vi må snakke om helbredelse

Mange mennesker med funksjonsnedsettelser har vonde erfaringer med helbredelse i kristne menigheter. Forkynnelse og forbønnspraksis får preg av overgrep. Menigheter og kirkesamfunn må ta et oppgjør med dette, mener KABB sitt Fagforum i denne uttalelsen.

Finnes det en særskilt kristen ableisme?

Flere oppslag i VL den siste tiden skildrer hvordan personer med kronisk sykdom og funksjonsnedsettelse har hatt vonde opplevelser knyttet til forbønn. Dette er et problem som bør tas på alvor. Disse sakene har fått oss til å tenke på om det finnes en motstand mot likeverd og likestilling som tar form av en kristen ableisme, skriver Inger Marie Lid og Rebecca Solevåg i denne kronikken. De er begge professorer ved VID vitenskapelige høyskole.

Kristus med funksjonsnedsettelse

FORBØNN: Den oppstandne Jesus har også en kropp med funksjonsnedsettelser. Å ta inkarnasjonen på alvor innebærer å erkjenne at vi alle har begrensninger – og at det ikke er den feilfrie Gud som er kilden til nåde og håp, skriver Ane Kristin Koller Sundnes og Øyvind Woie. Kronikken er først publisert i avisa Vårt Land.

Kaos og samspill 

"Førerhunden min Raja og jeg er i godt driv på vei nedover fortauet. Denne dagen pisker regnet. Jeg lengter etter tørre klær og varm kakao. Likevel smiler jeg for meg selv. Flyten, anelsen om at Raja og jeg har funnet tonen her ute i en våt og litt vrien verden." Ranveig Bredesen skriver om livet med ny førerhund i KABBs Synlige stemmer.

Stor økning i henvendelser

Etter gjenåpningen av samfunnet opplever Kirkelig ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep økt pågang av folk som ønsker samtale. Synshemmede kvinner er spesielt utsatt, viser undersøkelse. Nå utgir KABB bildeboka "Blekkspruten" av Gro Dahle som lydbok.
Mann som sitter og lytter til en lydbok

Kjøp lydbøker – last ned til mobil, nettbrett eller pc

Tilgjengelighet handler om å gi flest mulig sjansen til uhindret å ta del i samfunnet. Det gjelder også på arbeidsplassen og i hjemmet.

KABB spør giverne sine

Mitt møte med KABB handler om mye tro, håp og kjærlighet. Jeg trenger det i hverdagen, sammen med mine medmennesker. Og jeg trenger troen på og håpet om møtet med Jesus Kristus. Vi er mange som har blitt møtt med kjærlighet og omsorg i løpet av sommeren. Fra hverandre og fra Kristus.

Bartimeus: Et blindt samfunn trenger helbredelse

-Hvis du ber, vil du få det du ber om. Er det så enkelt? Blir du helbredet fra din blindhet hvis du er sterk i troen og bønnen? Jeg tror ikke på en sånn Gud, skriver Heidi Andersen Madsen. Hun er synshemmet og kirkegjenger. Hva tenker hun om søndagens prekentekst i Den norske kirke?

Blind i kirken – når prekenen handler om helbredelse av en blind

Søndag handler prekenteksten om den blinde tiggeren som fikk synet tilbake da han møtte Jesus. De er begge blinde. Hun holder seg unna kirken på søndag. Han er prest og skal holde gudstjeneste. Hvordan er det å være eneste blinde i kirken når presten taler over en slik fortelling?